9 клас - Основи здоров'я

14 березня

Класна робота

 Риси характеру

Любі учні, онлайн уроки будуть проходити за цим посиланням згідно вашого розкладу


https://meet.google.com/bot-cqgx-oce 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2998325
Успіхів вам!













Тема: Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості

На сьогоднішньому уроці ми з вами поведемо мову про емоції, ми з’ясуємо як вони пов’язані зі здоров’ям людини, причини їх виникнення та вплив на наші стосунки з іншими людьми та будемо навчатися керувати їми.

 Усе, що відбувається в нашому житті, ми спочатку оцінюємо емоційно, а вже потім раціонально. Іноді наша реакція випереджає думку, і ми діємо майже рефлекторно.    Часто  вона неадекватна, і ми розуміємо, що так не слід було чинити («Це був необдуманий вчинок, я діяв під впливом емоцій».) Такі дії можуть мати небажані наслідки — конфлікт, зіпсовані стосунки, підірвана репутація.                                 

Надмірна емоційність властива підлітковому віку. Це пов’язано з гормональною перебудовою організму. Адже якщо до початку статевого дозрівання концентрація чоловічих і жіночих гормонів в організмі дитини стабільна, то в підлітковому віці вона зростає у 10—20 разів. Лікарі називають це «гормональним бунтом». Він призводить до багатьох змін в організмі, у тому числі впливає на нервову систему Тому підлітки часто переживають сильні емоції, страждають від перепадів настрою, стресів і депресій.











ШАНОВНІ УЧНІ, ХОЧУ ПОБАЧИТИ ВАШІ ЗОШИТИ!!! ЧЕКАЮ ДО ПОНЕДІЛКА!!!!

НА ПАРТІ БІЛЯ КАБ. 203


08.05

Запрошую учнів 9Б класу на 5 онлайн урок

Стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні.

Негативні наслідки ранніх статевих стосунків

Для тих хто відсутній:

1. Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ

2. Виконайте тест перейшовши за посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2453939


Дом.завд. - &22 читати, дати відповіді на питання усно, 

*вис.рів. - повідомлення на тему "Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров'я"




26.12.2022

Підсумковий урок

Узагальнення знань з вивчених тем. Діагностична робота

Перейдіть за посиланням та виконайте роботу https://vseosvita.ua/test/start/pdi654

УВАГА тест дійсний обмежену кількість часу


19.12.2022

Тема: Харчування для здоровя. Характеристика поживних речовин. Контроль за масою тіла.

 

·       Пригадайте:

1.    Який вплив на здоровя мають біологічні ритми?

2.    Яке значення має сон у юнацькому віці?

3.    Як пов’язані біологічні ритми та здоровя людини?

 

1.    Важливість харчування для здоровя.

Харчування - одна з основних життєво необхідних умов існування людини. Харчування впливає на стан здоров’я, працездатність, настрій та тривалість життя людини.

Порушення основних принципів раціонального харчування спричиняють цілу низку хвороб - від елементарних захворювань до зниження імунного статусу організму.

Навряд чи знайдеться хоча б одна людина, що не бажає бути здоровою, не хоче перебувати в гарному настрої й не збирається жити довго. Однак спосіб життя й звички багатьох людей наштовхують на думку, що вони дійсно не бажають, не хочуть і не збираються.

Пояснити таке протиріччя досить просто. Одного бажання недостатньо. Необхідно ще й знати, як раціонально харчуватися, й дотримуватися низки правил. Якість і тривалість життя людини залежать від багатьох факторів, головні з яких - правильне харчування, раціональний режим праці й відпочинку, помірні фізичні навантаження.

2.Раціональне та збалансоване харчування.

Раціональне харчування (гасіо – розумний) – це доцільно організоване та своєчасне постачання до організму людини поживної та смачної їжі, яка містить оптимальну кількість харчових речовин, необхідних для підтримування життя, росту, розвитку та підвищення працездатності.

Збалансоване харчування - це система харчування, суть якої полягає не в обмеженні себе, коханого, у вживанні смачних речей, а в правильному плануванні прийняття їжі, у встановленні чіткого графіка власного харчування.

У плануванні, можливо, знадобиться калькулятор, адже їсти дієтологи радять у співвідношенні 1: 1: 4, де 1 - жири і білки, а 4 - вуглеводи. Також важливо хоча б приблизно розуміти ваші енерговитрати, адже, якщо ви проводите багато часу сидячи  в офісі, харчуватися доведеться менше, а якщо катаєтеся цілий день на велосипеді - необхідно більше. Відштовхуватися прийнято від показника 1200 калорій - мінімум для дорослого організму на добу.

 

3.Характеристика поживних речовин.

Білки. Добова потреба 100-120г. Вони забезпечують 15% енергетичних витрат організму. У складі білків містяться незамінні амінокислоти: валін, лейцин, ізолейцин, фенілаланін, триптофан, треонін, метіонін, гістидин, лізин, аргінін. Цими А. к. Багаті білки тваринного походження, тому в раціоні дорослої людини не менше половини білків тваринного походження. У дітей 1 року споживання вище ніж у дорослих, в перебігу першого року 2-4г на кг, для дітей все білки повинні бути повноцінними. Недолік білка в дитячому віці веде до білкового голодування, може привести до затримки росту, уповільнення розумового розвитку, порушується костеобразование, квашиоркор. Надмірне надходження білка небажано так як створюється велике навантаження на нирки (подагра, сечокам'яна хвороба).

Жири. 70-100г на добу. Містять незамінні поліненасичені жирні кислоти. Це лінолева кислота З18 : 2, арахідонової З20 : 4. Вони служать джерелом БАР. Ейкозанойди. Поліненасичені містяться в рослинних оліях, тому в раціоні чверть всіх жирів повинна бути представлена ??рослинними жирами. У дітей потреба в жирах вище ніж у дорослих. 0-6 місяців - 6-7г, 6-12 місяців 6-5г на кг. т При нестачі порушується діяльність центральної нервової системи, знижується імунітет, порушуються різні види обміну, атеросклероз, ожиріння. Грудне молоко багате ненасиченими кислотами і сполуками ПНК.

Вуглеводи. 400-600г. Вуглеводи не містять незамінних компонентів, але рослинна їжа містить харчові волокна (клітковина, пектини). Клітковина збільшує моторику шлунково-кишкового тракту, забезпечує обсяг харчових продуктів, почуття ситості, служить субстратом для бродильної мікрофлори. Для дітей потреба 12-14г.

4.    Контроль за масою тіла. Індекс маси тіла.

I = m : (h x h)

·        I — ІМТ (індекс маси тіла);

·        m — маса тіла, тобто вага в кілограмах;

·        h — зріст в метрах.

Надмірна вага вважається, якщо ІМТ дорівнює значенням в 25 і більше, а ось при значенні індексу більше 30 слід вже говорити про ожиріння. Показник менше 18,5 ІМТ вважається недостатньою вагою

Запиши у зошит коротко:

1. Яке значення має харчування для здоровя людини?

2. Яку формулу ми використовуємо для знаходження ІМТ?

3. У якому співвідношенні потрібно споживати жири, білки та вуглеводи?

4. Яке харчування ми називаємо збалансованим?

5. чим шкідливе споживання чипсів, кольорових солодких напоїв?

 

Домашнє завдання.

Параграф7 стор. 34-40



12.12.2022

Тема: Біологічні ритми і здоровя. Значення сну в юнацькому віці

 Запрошую вас на онлайн урок

9А на 1, 9Б на 7

Перевірка домашнього завдання. Пригадайте

1.    Дії, які ми виконуємо, щоб підтримувати наше тіло у чистоті і бути здоровеними, називаються:

2.     Що таке особиста гігієна?

3.    Часте використання мила та гелю для душу призводить до:

4.    Захист нашого організму від чужорідних бактерій та вірусів, будь-якого роду утворень - це:

5.    Залог здоровя - це:

6.    Особиста гігієна включає в себя:

7.    Провітрювання кімнат, вологе прибирання  - це правила: 

8.    Чистота, опрятність, гігієна - це перший крок:

        А) фізичного здоров'я Б) психічного нездоров

 

Чи замислювалися ви над тим, чому люди відчувають себе бадьоріше в певний час дня, року, чому одні люди до глибокої старості зберігають високу працездатність і розумову продуктивність, а інші в'януть в молодості?

На життєві процеси організмів впливають біологічні ритми – регулярні кількісні та якісні зміни, що відбуваються на молекулярному, клітинному, тканинному, організмовому, популяційному, біосферному рівнях.

Біоритмічність є однією з основних властивостей усіх живих організмів, регулятором функцій тому суттєво поглибити знання про біоритмічність.

Періодичні зміни впливають на формування у живих істот біологічних ритмів, добових, сезонних, річних та інших. Унаслідок обертання Землі навколо своєї осі - добові ритми, зміна дня і ночі, впливає на процеси життєдіяльності та обмін речовин. У людини виявлено понад 100 життєвих функцій, які залежать від часу доби.

Найбільш сильною людина буває з 8 год. І зберігає фізичну активність до 12-ї, до14-ї години. Згодом, тобто з 14-ї, до 17 год. Відбувається новий приплив сил. Уночі, від 2-ї до 3-ї години людина найбільш слабка. У такий спосіб інтенсивність більшості фізіологічних процесів зростає вранці, спадає вночі. Ці дані слід взяти до уваги, плануючи розпорядок дня.

 

Біоритми

 


            Внутрішні                                                                  Зовнішні

              

      Дихання, серцебиття,                                     Пов’язані з розташуванням                  

травлення, виділення тощо.                               Землі у космічному просторі.

Періодичність біоритмів

 

Назва процесу

Тривалість

 

Нервовий імпульс

0,001 с

Серцевий цикл

0,8 с

Вдих-видих

8 с

Голодна перистальтика шлунка

30 хв

Зміна дня і ночі

1 доба

Менструальний цикл у жінок

28 діб

Народження потомства

1 рік

Зміна пір року

сезон (3 місяці)

Циклічність сонячної активності (11,2 год.)

багато років

 Найбільш гарячою людина буває о 18 год. , найбільш «холодною» - між 1-5 годинами. Коливання температури відзначено в різних людей від +0,6 – 1,3˚С. Приблизно в тому ж ритмі змінюється й частота серцевих скорочень і кровяний тиск, але о 13год. та о 21-й вона найбільш низька.

     

  Найважливішим добовим ритмом людини є чергування сну й неспання. Це співвідношення доволі індивідуальне: зважаючи на періоди працездатності, усіх людей можна поділити на «жайворонків» і «сов». Серед людей – 15-20% «жайворонків», кожна третя людина – сова, приблизно половина людей не помічає цих піків.

«Жайворонки» - енергійно працюють у першій половині дня , у «сов» - підвищена працездатність увечері. Люди, які належать до «жайворонків», відчувають увечері сонливість, рано лягають спати і швидко прокидаються.

«Сови» - прокидаються пізно і пізно засинають, найбільш працездатні в другій половині дня, деякі – навіть пізно ввечері, а то й у ночі. Кожній людині корисно знати власний і індивідуальний ритм роботи, щоб правильно розподіляти і використовувати енергію організму.

Визначення добового індивідуального ритму на основі картки

Зараз за допомогою Картки визначаємо індивідуальний хронобіологічний тип. Усіх людей можна поділити на «жайворонків», «сов» і «голубів». Серед усіх 15-20% - кожна третя людина – «сова», приблизно половина людей не помічає цих піків – «голуби». Виконати письмово в зошиті

Картка

Скориставшись тестом, визначте, до якої категорії («жайворонок», «сова», «голуб») ви належите (психологічний метод тестування).

 

1. Чи важко вам прокидатися рано-вранці:

а) так – 3;

б) майже завжди – 2;

в) рідко – 1;

г) неважко – 0?

2. О котрій годині ви переважно лягаєте спати:

а) після 1.00 год. - 3;

б) після 23.30 до 1.00 год. – 2;

в) від 22.00 до 23.30 год. – 1;

г) до 22 год. – 0?

3. Який сніданок ви вживаєте:

а) дуже калорійний – 3;

б) не дуже калорійний – 2;

в) одне варене яйце чи бутерброд – 1;

г) чашка чаю або кави – 0?

4. У який час доби виникають роздратування або незначні сварки:

а) у першій половині дня  – 1;

б) у другій половині дня – 0?

5. Від чого ви могли б легко відмовитися:

а) від чаю або кави вранці – 2;

б) від чаю ввечері – 0?

6. Чи легко ви під час канікул порушуєте свій режим харчування:

а) дуже легко – 0;

б) легко – 1;

в) важко – 2;

г) зазвичай не змінюю – 3?

7. Зранку вас очікують важливі справи. Наскільки раніше ви ляжете спати увечері:

а) більш, ніж на 2 год. – 3;

б) на годину – дві – 2;

в) менш, ніж на годину – 1;

г) як звичайно – 0?

8. Як ви можете без годинника визначити тривалість 1 хвилини?

а) менше хвилини – 0;

б) більше хвилини – 2?

Ключ до тесту: 0-7 балів – ви «жайворонок», 8-13 балів – ви «голуб» (аритмік), 14-20 балів – «сови». Кожній людині корисно знати власний і індивідуальний ритм  роботи, щоб правильно розподіляти і використовувати енергію організму.

 Добовий ритм: сон – активність.

Сон – це функціональний стан організму під час якого гальмується діяльність кори великого мозку. Сон поновлює енергетичний потенціал організму. Під час сну уповільнюється частота дихальних рухів, стає рідшим пульс, знижується кров’яний тиск та інтенсивність обміну речовин.

Методами електроенцефалограми (ЕЕГ) і полісомнографії доведено існування пяти стадій сну.

І стадія – неспання. Людина розслаблена.

Під час ІІ – поверхневий сон.

ІІІ і ІV – відповідають фазам глибокого сну.

Перші 4 фази характеризуються зниженням активності кори, розслабленням скелетних мязів, відсутністю рухів очей. Перші 4 ознаки – це повільний сон. Було помічено, що сон не є однорідним і періодичним, через кожен 70-120 хвилин повільні ритми змінюються швидкими, високочастотними ритмами. Цей період називають швидким сном, триває 20-30 хвилин, а потім знову змінюється повільним. Припускають, що швидко хвильовий сон пов’язаний з аналізом і обробкою інформації, в результаті швидкого сну виникають сновидіння.

Біологічне значення сну полягає у необхідності відновлення енергетичного потенціалу і структур нервових клітин, переведення інформації у довготривалу память.

 

Домашнє завдання – зробити конспект поданого матеріалу, виконати тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3174334

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2589650







05.12.2022

Складові особистої гігієни. Гігієнічні процедури




Гігієна — це наукова дисципліна та практична галузь медичної науки, яка досліджує закономірності впливу навколишнього середовища на організм людини й громадське здоров’я з метою обґрунтування гігієнічних нормативів, санітарних норм і правил, а також профілактичних заходів. Вона забезпечує оптимальні умови для життєдіяльності людини, збереження й зміцнення її здоров’я та запобігання виникненню різних захворювань.

Згідно з міфологією стародавнього світу, Асклепій (Ескулап) (, давньогрецький бог лікування, син Аполлона, мав двох дочок — Панакею та Гігією.

Першу вважали покровителькою лікувальної медицини, другу — покровителькою медицини профілактичної. Саме від її імені утворене слово гігієна (з грецьк. той, хто приносить здоров’я).

Особиста гігієна — це основа здорового способу життя, умова ефективної профілактики різних захворювань. Особиста гігієна ґрунтується на принципах збереження та зміцнення здоров’я шляхом дотримання гігієнічних вимог у повсякденному особистому житті й діяльності людини. Вона спрямована на профілактику хвороб, створення сприятливих умов для життя й хорошого самопочуття.

До сфери особистої гігієни належать гігієна тіла й порожнини рота, фізична культура, загартовування, запобігання шкідливим звичкам, гігієна одягу та взуття, гігієна відпочинку та сну тощо.

Про значення догляду за тілом. Забезпечення чистоти тіла, догляд за шкірою та волоссям — основні правила особистої гігієни й норма життя кожної людини. Якщо людина стежить за своїм тілом, це покращує її здоров’я та робить привабливою для інших людей. На організм людини впливає багато чинників — як зовнішні (температура довкілля, електричні й магнітні поля, ультрафіолетове випромінювання, хімічні речовини, мікроорганізми тощо), так і внутрішні (погане харчування, недостатня кількість вітамінів, низька рухова активність, шкідливі звички, недотримання режиму праці та відпочинку). Від того, як людина дбає про свій організм, як доглядає за своїм тілом, залежить її здоров’я. Тому особиста гігієна відіграє важливу роль у підлітковому та юнацькому віці. Предмети особистої гігієни мають бути індивідуальними, а засоби особистої гігієни треба добирати відповідно до віку й особливостей організму.

Про родимки на шкірі. Дуже часто саме родимки є першопричиною появи в людини такого небезпечного для життя захворювання, як меланома, або рак шкіри. Родимка — це доброякісне новоутворення на тілі, що складається з незрілих або змінених клітин епідермісу (мал. 16). Родимки не загрожують життю та здоров’ю людини, іноді це тільки косметичний дефект. Однак за певних обставин родимки раптом починають рости, проникаючи в глиб шкірного покриву й утворюючи метастази. На місці родимок формуються злоякісні клітини, які внаслідок більш інтенсивного обміну речовин дуже швидко діляться й ростуть, породжуючи ракову пухлину. Родимки виникають як на обличчі, так і на закритих ділянках тіла, у пахових складках, на кінцівках тощо.

Запам’ятайте!

Родимки не можна в жодному разі видаляти домашніми засобами, перев’язувати або зрізати. Якщо у вас є родимки, треба бути обережними, щоб вони не зачіплювалися одягом, бретельками, ременем, сумочкою чи зазнавали постійного подразнення.

Лікарі розробили спеціальний тест для родимок, що дістав назву ABCD, який допомагає оцінити, коли родимки на тілі людини стають небезпечними, і виявити патологічно змінену родимку. (Детальніше про це ви дізнаєтеся у підручнику  з додатка 4, с. 174).

Кроки до успіху

Німецький учений Г. К. Ліхтенберт писав: «Наші хвороби нам не шкодять, коли ми про них уже знаємо». Загальний стан вашого організму, здоров’я та тривалість життя залежать від того, як ви дотримуєтесь основних правил особистої гігієни. Вони досить прості й відомі вам:

1. Щодня, двічі на день, приймайте душ або ванну та міняйте нижню білизну.

2. Мийте руки перед їжею, після кожного відвідування туалету, контакту з тваринами, а також поїздки в громадському транспорті.

3. Користуйтеся особистими предметами (засобами для гоління, зубною щіткою, рушником, мочалкою) і, звичайно ж, нижньою білизною (трусами, шкарпетками тощо).

4. Слідкуйте за чистотою свого одягу, взуття.

5. Не користуйтеся чужим одягом і взуттям. У громадських душових, на пляжі — носіть власні гумові капці.

До сфери гігієни належить гігієна розумової діяльності, відпочинку, сну (про це йтиметься в наступних параграфах), а також режим дня, який визначає й регламентує всі складники життя людини. Саме тому режим дня треба організовувати так, щоб створювати хороші умови для оптимальної працездатності й підвищення опірності організму.

Запишіть у зошит

  • 1. Яке значення має гігієна для життя та здоров’я людини?
  • 2. У чому полягає гігієна рук і ніг?
  • 3. Як потрібно доглядати за ротовою порожниною?

Домашнє завдання &5 прочитати, дати відповіді на питання. 



28.11.2022

9А запрошую на 1 урок о 9 год

9Б запрошую на 7 урок

 

ВИДИ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ. ВПЛИВ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ НА ЗДОРОВ’Я

 

«Якщо бажаєш бути сильним — бігай,

якщо бажаєш бути красивим — бігай,

якщо бажаєш бути розумним — бігай».

 

Пригадай:

1.     Які особливості фізичного розвитку підлітків?

2.     Назвіть чинники, що сприяють фізичному здоров’ю.

3.     Чому для зміцнення фізичного здоров’я важливо приділяти увагу всім чинникам?

4.    Чи згодні ви, що фізичне здоров’я можна назвати основою здорового способу життя ? Чому? Доведіть на прикладі.

5.   Що таке «фізичне здоров’я».

  «Займи позицію»

— Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою, що «рух — це здоров’я»

 Цифри і факти «О, то в нас зайві кілограми!»

Лише 43% людей мають нормальну вагу. Решта – перевищує встановлені норми, а кожен шостий хворіє на ожиріння!

Такі дані наводять у територіальному управлінні статистики за результатами вибіркового обстеження.

Основними причинами того, що люди гладшають, фахівці називають надмірне харчування та малорухливий спосіб життя. Якщо в загальному по Україні більш як третина чоловіків і майже чверть жінок віком понад 18 років хоча б раз на тиждень займаються фізкультурою, то на Кіровоградщині так стараються підтримувати свою форму лише кожен четвертий чоловік і кожна сьома жінка.

 


Поняття про рухову активність

Одне із правил здорового способу життя та умова росту й розвитку людини – достатня рухова  активність.

Рухова активність – це будь-які форми руху, що потребують енергії, наприклад ходьба, фізична робота, фізичні вправи, заняття спортом. – (запиши у зошит)

Найбільш ефективно зміцнюють серцево-судинну та дихальну  системи такі види рухової активності: ходьба, катання на роликах, пробіжка, присідання, стрибки, плавання, їзда на велосипеді….

Виокремлюють рухову активність: – (запиши у зошит)

- низьку;

- помірну;

- інтенсивну.

 

Типи вправ – (запиши у зошит)

Щоб підтримувати гарну фізичну форму, слід виконувати фізичні вправи. Як результат розвиваються фізичні якості: витривалість, сила, спритність, швидкість, гнучкість.

Фізичні вправи поділяються на аеробні й анаеробні.

Аеробні вправи — це процеси, які відбуваються за обов’язкової наявності достатньої кількості кисню.

Анаеробні вправи — це інтенсивна нетривала діяльність, під час якої організм відчуває брак кисню.

 

Ризики малорухливого способу життя

Добова рухова активність старшокласників нижча за рухову ак­тивність дошкільників на 75 %.

Гіподинамія призводить до значно­го погіршення стану здоров’я. Проте, почавши займатися спортом чи фізичними вправами, у будь-якому віці можна відновити сили, відчутно покращити статуру, самопочуття та зміцнити здоров’я.

За результатами медико-соціологічних досліджень Інституту ре­абілітації (Торонто, Канада) виявлено, що люди, які ведуть пере­важно сидячий спосіб життя, мають, порівняно з іншими, значно вищий ризик захворіти.

 

Відновлення фізичного здоров’я

Для відновлення фізичного здоров’я фахівці рекомендують займатися спортом, танцями, активними іграми на свіжому повітрі, тобто видами рухової активності з високою інтенсивністю, 3 рази на тиждень по 30-40 хв.

Таке тижневе навантаження зумовлене циклом відновлення фізичного стану людини.

Зменшення таких занять до двох разів на тиждень доцільне лише для підтримки здоров’я.

 

Правила активної діяльності:

- робити активну перерву кожні 30 хв сидіння;

- регулярно займатися фізичною культурою чи спортом;

- під час відпочинку більше грати в рухливі ігри;

- навчитися чомусь новому: кататися на велосипеді, грати в футбол, плавати та ін.;

- не лінуватися ходити сходами замість ліфта;

- щодня ходити пішки не менше 2 км;

- допомагати рідним по господарству (якщо звичну домашню роботу виконувати енергійно, то спалюються зайві калорії);

- навчитися танцювати, бо це прекрасна розвага і корисне фізичне навантаження.

 

Поміркуйте:

Визначте, чи достатньо ви рухаєтеся протягом дня. Чому так думаєте? Що впливає на вашу рухову активність? Який вид рухової активності переважає?

Якщо, на вашу думку, рухаєтеся достатньо, підтримуйте гарну фізичну форму і надалі.

Якщо зробили висновок, що рухаєтеся недостатньо, складіть план для вдосконалення рухової активності. Скористайтеся порадами, що вміщені в пара­графі. Обговоріть план з учителем фізкультури, лікарем, близькими дорослими. Додержуйтеся розробленого плану систематично. Через три місяці зробіть виснов­ки щодо результатів роботи. За потреби внесіть корективи.

 

Висновок. Достатня рухова активність — одне з правил здорового способу життя та умова росту й розвитку людини. Щоб підтримувати гарну фізичну форму, слід обирати фізичні вправи і види спорту, що сприяють розвитку фізичних якостей. Щоб попередити негативний вплив деяких фізичних вправ і видів спорту на здоров'я, слід додержуватися принципів рухової активності. Вибирати комплекс фізич­них вправ з урахуванням вікових, фізичних можливостей і порад фахів­ців. Достатня фізична активність сприяє гармонійному розвитку людини.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Вивчити параграф 4 с.18-21

Додаткове (на вибір, за бажанням):

1. Підготувати інформаційне повідомлення про фітнес як різновид рухової активності;

2. Створення соціальної реклами «Рухатися — значить бути здоровим».


21.11.2022


2. Законспектуй

Захворювання шкіри та їх профілактика

1. Мікози

Це  захворювання  людини,  що  спричинені  патологічними грибами.  Інфікування  відбувається  при  безпосередньому  дотиковому  контакті  з  хворим,  а  також  через  взуття,  одяг  або інші  спільні  предмети.  Найчастіше  це  захворювання  з’являється  після  відвідувань  приміщень  із  підвищеною  вологістю та  великим  скупченням  людей  (сауни,  басейни,  бані,  спортзали). У ділянках ураження на шкірі з’являється легке почервоніння,  виражене  шелушіння,  а  в  деяких  випадках  —  товстий хлар нагрубіння шкіри.

Профілактика мікозів:

  • використання  індивідуальних  гумових  таночок  при  відвідуванні душових і басейнів;
  • миття  ніг  після  відвідування  спортзалів,  ретельне  їх  висушування;
  • правильно  дібране  сезонне  взуття,  добре  вентильоване в спекотну пору року;
  • систематичний  гігієнічний  догляд  за  ногами:  щоденне миття  ніг,  своєчасне  лікування  плоскостопості,  підвищеної пітливості;
  • дотримання  необхідних  гігієнічних  заходів  на  побутовому  рівні:  користуватися  тільки  індивідуальними  кімнатними  тапочками,  рушниками  для ніг, губками, мочалками, ні  в  якому  разі  не  можна  взувати  чуже  взуття  без попередньої дезінфекції.

2. Себорея

Це  хворобливий  стан  шкіри,  зумовлених!  посиленим  саловиділенням  унаслідок  порушення  функцій  сальних  залоз шкіри.  Себорея  виявляється  в  підвищеному  виділенні  шкірного сала та його якіснії! зміні.

Ознаки себореї:

  • потовщення рогового шару епідермісу;
  • жирниіі блиск шкіри;
  • лущення шкіри;
  • іпкірний свербіж;
  • випадання волосся;
  • рясна лупа.

Себорея  може  виникнути  в  будь-якому  віці,  однак  найчастіше  себорея  з’являється  в  період  статевого  дозрівання через  підвищення  секреції  сальних  залоз  та  гормональну  перебудову  організму.  Себорею, що  з’являється  в  період  статевого дозрівання  організму,  називають  фізіологічною.  Фізіологічна  себорея  зазвичай  зникає  після  закінчення  періоду  статевого дозрівання.

Пацієнтам  із  себореєю  радять  вживати  кисло-молочні продукти,  овочі  й  фрукти,  їжу,  багату  на  клітковину і вітаміни. Рекомендується відмовитися від гострих, жирних, консервованих  страв,  обмежити  споживання  солі  та  простих  вуглеводів  (мучне,  солодке).  Також  радять  більше  гуляти  на свіжому  повітрі,  займатися  спортом.  Необхідний  здоровий сон.

3. Вугрі

Це  ураження  сальних  залоз  і  їх  проток.  Вони  з’являються  через  гормональні  зміни  під  час  періоду  статевого  дозрівання  та  найчастіше  виникають  у  дітей  і  підлітків  із  жирною  шкірою.  Коли  природні  шкірні  виділення  закупорюють отвори  волосяних  фолікулів  і  сальних  залоз,  у  них  можуть почати  розмножуватися  бактерії.  Ці  бактерії  викликають зміни  сального  секрету,  що  перетворює  його  на  сильний  по­ дразник  для  шкіри.  Частіше  за  все  вугрі  з’являються  на шкірі  обличчя,  шиї,  спини  й  грудей,  але  можуть  уражати також  і  інші  ділянки  тіла.  При  звичайних  вугрях  відбува­ ється  утворення  комедонів,  які  зазвичай  виглядають  як  зернятка  проса  або  чорні  крапки.  Довкола  них  розташовуються ділянки  запаленої  шкіри.  Запалення  пов’язане  з  дратівливою  дією  шкірного  жиру  та  інших  речовин,  що  виділяються залозами.  У  важких  випадках  висипу  вугрів  спостерігається утворення рубців.

Профілактика вугрів:

  • дотримуйтесь  правил  особистої  гігієни:  стежте  за  чистотою шкіри й волосся;
  • уникайте  вживання  жирних  кремів,  лосьйонів  і  косметики;
  • не носіть тугих капелюхів і тісних комірців;
  • від дуже частого й старанного миття обличчя запалення може посилитися;
  • харчування має бути повноцінним;
  • виключте з раціону жирну й гостру їжу;
  • виділіть достатній час для сну;
  • уникайте стресів.



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти  пам’ятку «Правила особистої гігієни».

Виконати дослідницький проект «Обери правильну зубну пасту та щітку».

План дослідження:

1) порівняти склад різноманітних зубних паст (із рослинними компонентами, відбілюючі, з Флуором, лікувальні). Також можна ще порівняти однакові за складом пасти, але які належать до різних цінових категорій;

2) зробити порівняльний аналіз зубних щіток із різноманітними додатковими функціями;



14.11.2022

ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРИНЦИПІВ ОСОБИСТОЇ ГІГІЄНИ, РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ, РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ, ПОВНОЦІННОГО ВІДПОЧИНКУ

 

Пригадайте:

1.      Назвіть ознаки фізичного здоров’я.

2.      Що означає соціальне благополуччя?

3.      Назвіть ознаки психічного і духовного здоров’я.

4.      Чому, на вашу думку, здоров’я цілісне?

5.      Назвіть чинники, що впливають на здоров’я.

6.      Назвіть навички, що сприяють здоров’ю.

7.      Наведіть приклади навичок, що сприяють здоров’ю.

8.    Як, на вашу думку, невміння приймати зважені рішення може вплинути на здоров’я.

 

Поміркуйте:

Як ви розумієте слова відомого американського лікаря-практика М.Купера

«Наш організм створений на 120 років життя. Якщо ми живемо менше, то причиною є не недоліки організму, а те, як ми з ним поводимося»

 

 

Прочитайте (початок) історії про двох друзів та дайте відповіді на питання.

Історія про «Мишка та Сашка»

Мишко і Сашко товаришують ще з дитячого садочка. Про таких кажуть: «Водою не розіллєш».

Та от Сашку подарували сучасний ноутбук.

Кожного дня хлопець до ночі завантажував і встановлював віджети, застосунки, програми. Грав у мережеві ігри майже цілодобово. Батьки Сашка поїхали в довгострокове відрядження. Бабуся, яка зовсім не розумілася на комп'ютерах, думала, що хлопець вчиться. Ноутбук замінив Сашку весь світ: друзів, прогулянки, басейн... Хлопець навіть забував поїсти.

Мишка, коли той заходив, Сашко не підпускав до своєї машини. Затято оберігав своє віртуальне життя.

Зрештою від Сашка відвернулися друзі. Ну кому цікавий хлопець, який нікого не помічає, часто прогулює школу і практично відмовився від спілкування?!

У дзеркало хлопець тепер не заглядав узагалі, а дарма. Бо перетворився на кошлате чудовисько. Він шкодував часу навіть на душ, аби не відриватися від нової версії чергової «стрілялки».

Сашко дуже змінився зовні: сіре обличчя, запалені очі, згорблена спина...       

Запитання:

1. Оцініть поведінку Сашка. Якими принципами здорового способу життя нехтував хлопець?

2. Чи може бути привабливим юнак, який днями чи тижнями не виходить із квартири, нехтує особистою гігієною? Чому?

3. Перелічіть чинники ризику для фізичного розвитку хлопця.

 

Інформаційне повідомлення.

Здоров’я — найважливіша потреба людини, яка визначає її здатність до праці та забезпечує гармонійний розвиток особистості.

Здоровий спосіб життя — це спосіб життя окремої людини, спрямований на профілактику хвороб і зміцнення здоров’я. Наукові дані свідчать про те, що більшість людей, за умови дотримання ними всіх чинників здорового способу життя, мають можливість жити довго та щасливо.

Щоб жити, ми потребуємо їжі, води, мусимо рухатися, відпочивати і доглядати за своїм тілом. Інакше ризикуємо мати серйозні проблеми з фізичним здоров’ям, яке є основою психологічної рівноваги і високої якості нашого життя.

На жаль, чимало людей не дотримується найпростішого, обґрунтованого наукою здорового способу життя:

- одні стають жертвами недостатньої рухової активності, що спричиняє передчасне старіння;

- другі, переїдаючи, сприяють неминучому в таких випадках розвитку ожиріння, склерозу судин, цукрового діабету;

- треті не вміють відпочивати, страждають від безсоння, унаслідок чого виникають численні захворювання нервової системи: ослаблення організму, підвищена збудливість, швидка виснаженість основних нервових процесів, по рушення стану ендокринної системи тощо;

- деякі люди, недотримуються елементарних правил особистої гігієни, тим самим свідомо вкорочують своє життя.

 

Працюємо разом

У підручнику на сторінці 18 розгляньте та перемалюйте собі у зошит схему «Чинники, що сприяють фізичному здоров’ю»



Отже, «Стовпами», що підтримують наше фізичне  здоров'я, є особиста гігієна, відпочинок, раціональне харчування і рухова активність.

 

Мозковий штурм

Завдання.

1.    Пригадайте щонайменше 10 принципів (правил) здорового способу життя та запишіть їх.

           2. Проаналізуйте, які з них стосуються особистої гігієни, раціонального харчування, рухової активності та відпочиинку.

 

Аналіз інформації

Завдання.

Розгляньте малюнок та проаналізуйте Пам’ятку «Здоровий спосіб життя»

Пам’ятка «Здоровий спосіб життя»

 

Висновок. Отже, фізичне здоров’я неможливе без дотримання принципів особистої гігієни, адекватного харчування, рухової активності та повноцінного відпочинку.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.      Прочитати параграф 4

2.      Написати коротке есе (5-6 речень), щодо твердження відомого українського вченого-медика Миколи Амосова «Для здоров'я однаково необхідні чотири умови: фізичні навантаження, обмеження в харчуванні, загартовування, час відпочинку й уміння відпочивати. І ще п’яте – щасливе життя! На жаль, без перших чотирьох воно здоров’я не забезпечує».

  

 


07.11.2022

Узагальнення знань з розділу  «Безпека і здоров’я людини»

9А чекаю  вас о 9.00 (посилання вгорі) 

9Б чекаю  вас на сьомому уроці (посилання вгорі) 

Виконайте тести:

31.10.2022
Міжнародне екологічне право. Екологічне законодавство України

1.    Міжнародне екологічне право

Розв’язання сучасних екологічних проблем в Україні можливе тільки в умовах широкого й активного міжнародного співробітництва всіх країн у цій сфері. Це зумовлено насамперед такими обставинами: 

·         глобальним характером екологічних проблем;

·         транскордонним характером забруднення навколишнього середовища;

·         міжнародними зобов’язаннями України щодо охорони навколишнього природного середовища;

·         необхідністю міжнародного обміну досвідом і технологіями, можливістю залучення іноземних інвестицій.

 ПРЕЗЕНТАЦІЯ до уроку

опрацювати слайди 1-10!!!

2.    Екологічне законодавство України

Екологічне законодавство України – це ціла система нормативно-правових актів, що містять еколого-правові норми, які здатні регулювати екологічні правовідносини, що виникають у галузі використання природних ресурсів, охорони навколишнього природного середовища і забезпечення екологічної безпеки.

Система екологічного законодавства України є досить прогресивною, тому що вона створювалася вже в умовах незалежності з використанням досвіду світових лідерів, в галузі екологічного права. Сьогодні ми можемо сміливо констатувати, що той “правовий вакуум” в сфері охорони довкілля і екологічної безпеки, що утворився одразу після  проголошення незалежності ліквідовано. За ці роки в Україні прийнято кілька десятків законів та кодексів що регулюють всю гамму екоправових відносин у державі.

Україна є учасником понад 20 міжнародних конвенцій та двосторонніх угод, пов’язаних з охороною навколишнього природного середовища. Міжнародні зобов’язання України щодо навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки випливають з положень вже ратифікованих а також тих, що знаходяться в стадії розгляду конвенцій та угод. Виконання Україною зобов’язань, що випливають із зазначених багатосторонніх угод, потребує приведення внутрішнього законодавства у відповідність з нормами міжнародного права й урахування існуючої міжнародної практики під час розроблення нових законодавчих актів. 

ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ:
1. Які існують принципи міжнародного екологічного права?
2. Що ви знаєте про екологічне законодавство України?


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 
1. ПАРАГРАФ 30 ЧИТАТИ до ст. 167, 
2. ВИКОНАТИ ТЕСТИ: 
        9А - ВИКОНАТИ ТЕСТ https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7755179
        9Б - ВИКОНАТИ ТЕСТ https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1472296


24.10.2022

Розвиток екологічно доцільного мислення і поведінки

9А чекаю  вас на першому уроці (посилання вгорі) 

9Б чекаю  вас на сьомому уроці (посилання вгорі) 

Презентація до уроку




17.10.2022

Глобальні загрози, породжені діяльністю людини



Презентація до уроку 

9Б  Презентація до уроку

Записати у зошит:
1. ПРО ЯКІ ГЛОБАЛЬНІ ЗАГРОЗИ, ПОРОДЖЕНІ ДІЯЛЬНІСТЮ ЛЮДИНИ, ВИ ЗНАЄТЕ?
2. Чому для запобігання глобальним загрозам потрібне міжнародне співробітництво?
3. Доведіть, що науково-технічний прогрес має як позитивні, так і негативні наслідки. Наведіть приклади.
4. Поясніть, як ви розумієте принцип «Мислити глобально, діяти локально»

Домашнє завдання: 
Параграф 28 читати, виконати тести: 
9А - виконати тест https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9971002

9Б - ВИКОНАТИ ТЕСТ https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3267191



10.10.2022

Узагальнення знань з теми "Захист життя і здоров'я у воєнний час "

виконати тести: 

1. невідкладна допомога

9А https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5477423

9Б https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9821959

2. Здоров'я людини у воєнний час

9А https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6587714

9Б https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8275399



03.10.2022 - працюємо дистанційно

Невідкладна домедична допомога.

 Психологічна самодопомога

 презентація до уроку

            Щоб дізнатися як визначити стан потерпілого та правильно надати домедичну допомогу перегляньте наступні відео.

 1. Допомога при зупинці дихання  та непрямий масаж серця



 2. Допомога при кровотечах



3. Допомога при втраті свідомості

 

Домашнє завдання:

  1.  Опрацюйте презентацію до уроку , зробіть короткий конспект
  2. Перегляньте відео Найпоширеніші помилки у наданні медичної допомоги



  1. Створіть соціальну рекламу «Психологічна допомога у надзвичайних ситуаціях» (захист відбудеться 17 жовтня)

 



26.09.2022

9А чекаю  вас на першому уроці (посилання вгорі) 

9Б чекаю  вас на сьомому уроці (посилання вгорі) 


19.09.2022

ПОПЕРЕДЖЕННЯ РИЗИКІВ ВІД  ВИБУХОНЕБЕЗПЕЧНИХ

ПРЕДМЕТІВ

9А чекаю  вас на першому уроці (посилання вгорі) 

9Б чекаю  вас на сьомому уроці (посилання вгорі) 

Матеріали до уроку тут

Домашнє завдання: опрацювати презентацію, зробити короткий конспект



12.09

9А чекаю  вас на першому уроці (посилання вгорі) 

9Б чекаю  вас на сьомому уроці (посилання вгорі) 

Домашнє завдання: опрацювати §2, виписати: в порядку значущості ознаки здоров'я ст. 9, та на ст. 11 складові ЗСЖ 


05.09

9Б чекаю на вас о 14.30 (посилання вгорі) 


9А - перейдіть за посиланням ТУТ  і опрацюйте поданий матеріал (будьте уважні, на останньому слайді є відео)


02.09

9А чекаю на вас о 11.30 (посилання вище)


Немає коментарів:

Дописати коментар

Загальна кількість переглядів сторінки